Service Bulletins

Ingen fly uden Service Bulletins og Van's er ingen undtagelse.

Der findes forskellige former for information til flyejere og værksteder.

  • Service Bulletins (SB)
  • Safety Directives (SD)
  • Service Letters (SL)
  • Service Notifications (SN).
  • Airworthiness Directives (AD). 
I den tid jeg har haft flyet er der kommet en del Service Bulletins, Safety Directives, Service Letters, Service Notifications, og vi har med sikkerhed ikke set den sidste endnu.

  • SB 19-10-10  Fuel System double banjo bolt. 11. oktober 2019.
  • SB 19-08-26  WD-1201 Nose gear leg replacement, 27. januar 2020.
  • SB 20-01-17  Safety Wire Engine Plugs, 5. februar 2020.
  • SD-00001      Pitch trim assembly inspection and modification, 8 juli 2020.
  • SB-00023      WD-1221 Engine Mount Standoff inspection/replacement. 20. november 2020.
  • SB-00028      G3X Noise-Induced Erroneous Attitude, 15 juni 2021.
  • SB-00045      RV-12iS Lock Washer on Generator Wiring Clamp, 30. august 2021.
  • SB 00053      Tailcone Skin Stiffening Clips, 16. februar 2022.
  • SB-00056      Replacement of Electrical Fuel Pumps for Rotax Aircraft Engines, 19. maj 2022.
  • SB-00059      Canopy Latch Block Improvement, 8. februar 2023.
  • SB-00067      Stabilator Mass Balance Reinforcement, 23. januar 2023.
  • SB-00073      Notification of Garmin Service Bulletin for G3X Touch Displays, 3. februar 2023.
  • SD-00083      Replacement of Electrical Fuel Pumps for Rotax Engines, 15 maj 2023.
  • SB-00088      Radiator Attachment Modification, 12. marts 2024.
  • SB-00095      Stall speed amendment, 1 marts 2024.
  • SB-00102      Control Stick Pushrod Inspection, 24. juni 2024.
  • SD-00107      Inspection and/or Replacement of Oil Spray Nozzle, 24. december 2024.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SB 19-10-10 Fuel System double banjo bolt. 11. oktober 2019.

En ukorrekt banjobolt var blevet fundet i et RV-12iS fly.

Tryk for at se SB 19-10-10

Powerplant kits sendt efter 10. oktober 2019 er ikke omfattet af denne SB.

Mit Powerplant kit var leveret før denne dato, og var dermed omfattet af denne SB.

Korrekt og ukorrekt banjobolt.



Korrekt og ukorrekt banjobolt set fra oven.

Jeg afmonterede og inspicerede banjobolten i mit fly og det var den korrekte model.

Banjobolten sidder i enden af benzinfilteret og samler to brændstofrør. Hele arrangementet sidder på bagsiden af væggen til bagagerummet i venstre side og det er ikke det mest tilgængelige sted. 


Banjobolt ses ved rød pil.

Til toppen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SB 19-08-26 WD-1201 Nose gear leg replacement, 27. januar 2020.

Et RV-12 skolefly der havde fløjet 1700 timer havde knækket næsebenet. Det var et træthedsbrud, som var sket helt ved flangen der er boltet til bunden af flyet. 

Tryk for at se SB 19-08-26 

Kravet fra Van's var: Ved eller før næste årlige eftersyn.

Jeg valgte at være på den sikre side og skifte det nu, inden jeg var helt færdig med byggeriet. Jeg havde dog monteret det først leverede næseben og motoren var også monteret, så helt uden arbejde var det ikke. 

Det nye forstærkede næseben.

Det nye næseben har partnr.WD-1201-1

Forstærkningen er lavet ved at der inden benet bliver bukket i den facon det har, bliver svejset et ekstra rør inde i det ydre rør. Derefter bliver det bøjet i facon. Man kan se svejsningerne til det indre rør på det ydre rør, på begge sider af flangen. Se billede nedenfor.

Svejsningerne på begge sider af flangen.

Jeg lånte et spil, som kunne hænges op i loftet og støtte motoren, mens boltene som holder både næseben og en del af motorophænget blev afmonterede.

Motoren blev holdt i position mens næsebenet blev skiftet.

Til toppen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SB 20-01-17 Safety Wire Engine Plugs, 5. februar 2020.

Den magnetiske bolt i gearkassen, olietryksregulator og bundproppen i olietanken skal sikres med sikringstråd.

Tryk her for at se SB 20-01-17

Kravet fra Van's var: Ved eller før det næste 100 timers eftersyn/årligt eftersyn.

Jeg udførte de anførte opgaver.

Sikring af magnetic plug.

Til toppen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


SD-00001 Pitch trim assembly inspection and modification, 8 juli 2020.

Der var blevet rapporteret tilfælde af en bøjet aksel på trim-motoren.

Tryk her for at se SD-00001

Kravet fra Van's var: Inspicer for bøjet aksel og skift inden flyvning, eller hvis trim-motoren har fløjet mere end 1000 timer.

Jeg havde allerede fået lavet en ny aksel til min trim-motor, da aksel knækkede under monteringen.

Jeg fik et værksted i nærheden til at dreje en ny aksel i rustfast stål. Den gamle aksel var fremstillet af en messinglegering.

Trim-motoraksel med knækket gevindstykke.


Den gamle og den nye aksel.


Adskilt trim-motor.


Bedre end ny.

Til toppen


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


SB-00023 WD-1221 Engine Mount Standoff inspection/replacement. 20. november 2020.

Der var blevet rapporteret fly med revner i WD-1221 Engine Mount Standoff, og derfor havde Van's valgt at udsende en Service Bulletin (SB).

Tryk for at se SB-00023

Kravet fra Van's var: Inspicer før yderligere flyvning.

Jeg undersøgte WD-1221 i mit fly i december 2020, men på det tidspunkt havde flyet ikke fløjet mere end 15 timer.

Jeg troede jeg kunne se en lille revne, men det viste sig at være en lille ridse i pulverlakeringen.

Ridse lige til venstre for spændebåndet. (clamp). Det er Throttle-kablet der sidder i denne clamp.

Lille ridse i pulverlakeringen.

Der var ingen revner i min Engine Mount Standoff. Hvis der ikke blev fundet revner skulle Engine Mount Standoff inspiceres for hver 100 timer efterfølgende indtil man skiftede det. 

Jeg valgte dog at bestille en ny WD-1221 Engine Mount Standoff, og den blev monteret i marts 2022. Så skulle jeg forhåbentlig ikke bekymre mig mere om det.

Det nye og forstærkede Engine Mount Standoff havde fået et nyt partnr. WD-1221-1.

Det nye Engine Mount Standoff med det gamle i baggrunden.

Engine Mount Standoff var boltet fast i flyet med to bolte gennem firewall, og boltet fast foran til Engine Ring Mount. 

På billedet nedenfor er det højre Garmin G3X Touch display (MFD) taget ud og vi kigger fremad gennem hullet. Den højre bolt kan ses ved den røde pil.

Den højre bolt til Engine Mount Standoff.

For at kunne afmontere Engine Mount Standoff skulle motoren holdes i position, da den ikke kun kunne hænge selv i det nederste ophæng. 

Heldigvis havde vi i klubben en giraf, der var perfekt til formålet.

Motor løftet for afmontering af Engine Mount Standoff.


Efter afmontering af de fire bolte og et par spændebånd, kunne det gamle Engine Mount Standoff afmonteres.

Alle fire bolte afmonterede.



Det gamle Engine Mount Standoff til venstre.



Det nye Engine Mount Standoff monteret og alle møtrikker (castle nuts) sikrede med cotter-pins.
OY-PEB havde fløjet 48 timer da Engine Mount Standoff blev skiftet.

Det nye Engine Mount Standoff monteret og sikret.

Til toppen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


SB-00028 G3X Noise-Induced Erroneous Attitude, 15 juni 2021.

Gælder RV-12 og RV12is fly med Garmin G3X avionics leveret af Van's mellem marts 2019 og juni 2021.

Tryk for at se SB-00028

Det har vist sig, at vibrationer nogle gange kan påvirke GSU25C (ADAHRS) enheden.

Jeg har selv stået for indkøb af mit Avionics, og har ikke oplevet omtalte problemer.

Aktion: Ingen.

ADAHRS GSU25 i OY-PEB

Til toppen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


SB-00045 RV-12iS Lock Washer on Generator Wiring Clamp, 30. august 2021.

Van's henviser til Rotax SB-912 i-012iS for at kontrollere omfattede motor serienumre.

Tryk for at se SB-00045

Tryk her for at se SB-912 i-012iS

Kravet fra Rotax var: Se Rotax SB

For Rotax 912iS motoren var følgende motornumre omfattet:

Rotax 912iS Sport:

from S/N 7705792 up to S/N 7705808 inclusive

from S/N 7705810 up to S/N 7705821 inclusive

from S/N 7705823 up to S/N 7705824 inclusive / S/N 7705832

Mit Rotax 912iS motornummer er: 7705206 og er dermed ikke omfattet af denne SB.

Rotax 912iS 2 Sport serienummer 7705206.

Til toppen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


SB 00053 Tailcone Skin Stiffening Clips, 16. februar 2022.

Van's havde modtaget rapporter fra brugerne om revner i den nederste del af tailcone beklædningen. Revnerne var langs med centerlinjen og foran et bulkhead.

Tryk for at se SB-00053

Kravet fra Van's var: Indenfor 100 timer eller ved næste årlige eftersyn.

Jeg inspicerede OY-PEB og fandt ingen revner. Flyet havde fløjet 48 timer.

Jeg bestilte kittet til forstærkning af  områderne, hvor revnerne var blevet observeret.

27. april monterede jeg forstærkningerne. Først skulle nogle nitter bores ud og derefter skulle beslagene monteres. Jeg havde en hjælper til at nitte udefra, mens jeg holdt beslagene på plads i tailcone.

Det var en ubekvem arbejdsstilling, og jeg havde fundet nogle skumplader jeg kunne ligge på for ikke, at risikere at lave buler i det tynde aluminium i bunden af tailcone.  Efter nogle timer lykkedes operationen.

PEB liggende i tailcone.


Et kig bagud fra forsæderne. PEB ligger der stadig.


Nedenfor billede af de monterede forstærkninger i mit fly.

Beslagene sidder på begge sider af bulkheads. 6 stk i alt.


Billede fra SB af forreste beslag. (Ikke mit fly).


Beslag på bagsiden af bulkhead. (ikke mit fly).

Til toppen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


SB-00056 Replacement of Electrical Fuel Pumps for Rotax Aircraft Engines, 19. maj 2022.

Denne SB er udgivet for at sikre at alle RV-12iS ejere kender og følger Rotax service bulletin omhandlende udskiftning af de elektriske benzinpumper.

Tryk for at se SB-00056

Denne SB er udfaset og overtaget af SB-00083.

Til toppen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


SB-00059 Canopy Latch Block Improvement, 8. februar 2023.

Tryk for at se SB-00059

Flere rapporter fra brugere har vist, at canopy'ets lukkehåndtag kan tvinges forbi C-01205-2-låseblokken. Når det er forbi blokken, bliver det umuligt eller meget vanskeligt at åbne canopy'et, uden den at skille håndtaget ad udefra eller bruge destruktive metoder til at tvinge låsen tilbage over låseblokken. Af denne grund er en ny låseblok til canopy'et blevet designet med en funktion, der forhindrer, at canopy'ets lås flyttes forbi blokkens kant.

Jeg har aldrig oplevet dette og har derfor ikke ændret noget ved min lukkemekanisme. 

Til toppen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


SB-00067 Stabilator Mass Balance Reinforcement, 23. januar 2023

Et par ejere havde oplevet at vægtklodsen, på grund af et træthedsbrud på armen til vægtklodsen, knækkede af og faldt ned i bunden af tailcone. 

Tryk for at se SB-00067

Kravet fra Van's: Indenfor 10 timer eller ved det næste årlige eftersyn, alt efter hvad der indtræffer først.

Jeg bestilte kittet ved Van's og udførte SB'en den 8. april 2023.

Der skulle monteres en alu-bøjle på begge sider af vægtklodsen. Alu-bøjlen skulle nittes fast på armen til vægtklodsen og den anden blev fastgjort med de eksisterende bolte der fastholdt vægtklodsen.

Armen til vægtklodsen sidder fast i stabilatoren, så stabilatoren skulle afmonteres.

Stabilizer afmonteret og armen til vægtklodsen er også afmonteret.


 Her er en del af armen med vægtklodsen inden modifikationen.

Vægtklods inden modifikation.


Nedenfor er de to alu-bøjler blevet nittet og boltet fast, så nu bliver vægtklodsen forhåbentlig siddende.

Der var ingen antydning af revner i armen.

Arm og vægtklods efter modifikation.

Til toppen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SB-00073 Notifikation of Garmin Service Bulletin for G3X Touch Displays, 3. februar 2023.

Man skal sikre sig at RV-12iS udstyret med Garmin G3X Touch displays skal have software version 9.10 eller højere.

Tryk for at se SB-00073

Tryk for at se Garmin SB 22112 Rev B

Kravet fra Van's: Mandatory completion of Garmins Service Bulletin No.: 22112 Rev B

Kravet fra Garmin: This Service Bulletin must be accomplished before using the Autopilot with autotrim configured to on.

Begge mine G3X Touch displays havde højere version end 9.10.

Til toppen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


SD-00083 Replacement of Electrical Fuel Pumps for Rotax Engines, 15 maj 2023.  

Rotax har udgivet en Service Bulletin, hvori de beskriver svigt af benzinpumper inden for en bestemt nummerserie, og tilbyder at ombytte pumperne uden beregning.

Pumper med et serienummer mellem 180000 og 203724 er berørte af SB'en og skal byttes.

Mine pumper havde serienummer 195434 og 195439 så de var omfattet af Rotax SB'en.

Tryk for at se SD-00083

Tryk for at se Rotax SB-912i-013iS

Kravet fra Rotax: Mandatory, senest et år efter SB udgivelse.

Jeg kontaktede Rotax og fik dem til at sende nye pumper, før jeg afmonterede de allerede monterede, så flyet fik så lidt tid på jorden som muligt.


De gamle benzinpumper.



De nye pumper blev leveret med nye gummislanger og spændebånd.

De nye benzinpumper monteres.

De nye pumper har serienummer 214661 og 214706.


Nye benzinpumper færdigmonterede.


Monteret i OY-PEB.

Til toppen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


SB-00088 Rev 2 Radiator Attachment Modification, 12. marts 2024.

Der har været tilfælde hvor vandkøleren har gnavet mod cowlingen og derved er blevet utæt. 

Inspicer vandkøler for gnavespor forårsaget af cowlingen.

Tryk for at se SB-00088 Rev 2

Kravet fra Van's: Inspicer afstanden fra køleren (Step 1 i SB) til cowlingen inden næste flyvning. 

Der var tilstrækkelig afstand fra køler til cowling i mit fly og dermed ingen slidmærker på køleren.

Til toppen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


SB-00095 Rev 1 Stall speed amendment, 1 marts 2024.

Stall hastigheder i POH'en er nu vist for indikeret og kalibreret hastighed.

Tryk for at se SB-00095 Rev 1  

Kravet fra Van's: Ingen krav

Til toppen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


SB-00102 Control Stick Pushrod Inspection, 24. juni 2024.

Der har været et enkelt tilfælde, hvor en bygger har monteret Control Stick Pushrod forkert og den arbejdede sig løs under flyvning, hvilket gjorde at der ikke var forbindelse til aileron fra venstre sæde.

Inspicer pushrod assembly for korrekte forbindelser.

Tryk for at se SB-00102

Kravet fra Van's: Inden yderligere flyvning.

Mine er samlet korrekt. Ingen yderligere aktion.

Control Stick Pushrods til OY-PEB


Control Stick Pushrods monterede i OY-PEB.


Nedenfor ses styrepinde (Control Sticks, hvide) og fra midten er der en Control Stick Pushrod ud til bunden af hver Control Stick. Lidt svært at se, men hvis man ved hvad man skal kigge efter er det nemt nok. :-)

Control Stik Pushrods set fra oven.

Til toppen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


SD-00107 Inspection and/or Replacement of Oil Spray Nozzle, 24. december 2024.

Der har været tilfælde, hvor oil spray nozzle har været blokeret af loctite, og smøring af statoren i generatoren derfor har været utilstrækkelig.

Tryk for at se SD-00107

Tryk for at se Rotax SB-912i--016

Kravet fra Rotax: Indenfor 25 flyvetimer eller næste planlagte eftersyn, alt efter hvad der indtræffer først.

These engines have been originally delivered from the factory with the possibility of blockage of the oil spray nozzle: 
NOTE: Engine S/Ns from the list below with minimum 200 hours of operation are excluded from this Service Bulletin as cooling of the stator is sufficient. 
912 iSc Sport Serial number from S/N 7702217 up to S/N 10008922 inclusive.

Da denne SB kun omhandler certified engines, er min motor ikke omfattet.

Aktion: Ingen


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





Ingen kommentarer:

Send en kommentar