søndag den 18. marts 2018

Start på projekt

RV-12, Kit nummer 121106


Rejsen begynder




Målet er at mit fly kommer til at ligne dette.

Jeg har altid interesseret mig for flyvning og har fløjet i mange forskellige slags fly.

Et af mine favoritcitater er:
A mile of highway will take you a mile. A mile of runway will take you anywhere.

Da jeg godt kunne tænke mig at have mit eget lille fly, og har savnet et godt hobbyprojekt, tænkte jeg: 
Hvorfor ikke selv bygge et fly. Hvor svært kan det være. 😎

Efter en del researching på internettet, besluttede jeg mig for at tage udfordringen op og valget faldt på et byggesæt fra Van's Aircraft, Oregon, USA.

Den 12. marts 2018 bestilte jeg et RV-12iS kit fra Van's Aircraft. Kit'et består af flere mindre kits plus motor og Avionics.

Bestilte kit:
- Fastener kit
- Empennage/tailcone kit
- Wing kit
- Fuselage kit
- Finish kit

Jeg venter med at bestille motor og avionics. Der er ingen grund til at det bare står og garantien udløber, før jeg skal bruge det.

Leveringstiden ab fabrik er ca. 8 uger. Hertil kommer transport via skib, ca. 4 til 6 uger. 

Nu skal garagen forberedes på byggeriet. 

Mit kit har nummer 1106, så det betyder at der er 1105 andre der også har købt et RV-12 kit.

Der er solgt over 10.000 Van's RV kit worldwide.

En RV-12 kan bygges og flyves under regelsættet BL 2-2, som bl.a medfører, at flyet ikke skal på certificeret værksted for eftersyn. Det vil sige at jeg selv må forestå byggeriet og vedligeholdelsen.

Byggeriet kræver medlemskab af KZ & V og at man skal søge om en byggetilladelse. 
I forbindelse med byggeriet bliver der tilknyttet en kontrollant, som skal tilse at byggeriet foregår efter de givne regler.  

Jeg har fået byggetilladelse og en kontrollant tilknyttet.

Hvor lang tid tager det så at bygge en RV-12?
Ifølge Van's tager det 700 - 900 timer uden maling. Jeg har valgt ikke at føre regnskab med timerne, idet jeg ser projektet som et fritidsprojekt, og ikke vil føle mig stresset over at kunne se hvor mange (eller få) timer jeg har lagt i projektet. Det skal være sjovt og uden stress.

Valget af lige præcis en RV-12iS hænger bl.a. sammen med økonomi. En RV-12iS er meget billig i drift og er ikke voldsom kompliceret. 
Motoren er en 100 hk Rotax 912iS motor, og den har vist sig at være op til 30% mere økonomisk end Rotax 912 motoren med karburator.  
Motoren bruger 12-14 liter bilbenzin i timen og med en cruise hastighed på ca.102 til 120 knots (190-220 km i timen) kommer man forholdsvis langt "på literen". Det svarer ca. til 16 km/l og så skal man lige huske på, at i et fly flyver man i en lige linje frem til destinationen.  


En klog kaptajn udtalte engang ovenstående og det gælder jo stadig.


Jeg glæder mig til at komme i gang. :-)

Du kan følge med ved at bruge menuen til højre. Indlæggene er placeret i rækkefølge efter dato, med de ældste øverst. 
Tryk på de små sorte trekanter for at åbne undermenu.

Baggrundsbilledet har jeg selv taget. Det er Sindal lufthavn der kan ses øverst i midten.




Cotter Pin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar