CO Sensor

En risiko ved flyvning man måske ikke lige umiddelbart tænker over er, at når man flyver et fly med en forbrændingsmotor, er der en risiko for, at der kan komme kulilte (CO) ind i kabinen.

Kulilte eller Carbon Monoxide på udenbysk og CO i daglig tale.

CO er en klar, lugtløs gasart der kan dræbe ved indånding, hvis mængden bliver for stor. 

CO har kun et iltmolekyle i modsætning til det, i disse tider, meget omtalte CO2 (drivhusgas), som har to iltmolekyler. 

En meget anvendt CO detektor ved GA flyvning, er en brik med et materiale der ændrer farve når CO mængden bliver for stor.

Nedenfor et billede af almindelig CO detektor. 




Ulempen ved ovenstående er, at den reagerer langsomt og at levetiden kun er 12 måneder.


Der findes også elektroniske udgaver til måling af CO koncentrationen.

Jeg har valgt at installere en detektor der kan "tale" sammen med mit Garmin G3X EFIS.

Fordelen er meget præcis måling, lang levetid uden nogen form for kalibrering, mængden af CO kan aflæses i PPM (Parts Per Million).

Ulempen er at det er lidt mere omstændigt at montere, men det skal til gengæld kun gøres en gang.

En anden ulempe er en højere pris, men da det er udstyr der i sidste ende kan redde liv, synes jeg det er pengene værd.

Detektoren jeg valgte hedder Aithre Shield EX 2.0 og blev monteret inde bag ved instrumentpanelet.

Der bliver hele tiden trukket luft gennem den del af flyet, hvor instrumenterne sidder. Det er  på grund af køling og foregår ved hjælp af to blæsere. Dermed er man også sikker på, at hvis der kommer CO ind i cockpittet, bliver det også trukket ind til detektoren.



Aithre EX 2.0


Sensoren er monteret på GEA-24 i Avionics Bay. Nederst ses den ene af to blæsere der trækker luft gennem Avionics Bay.

  



Et billede fra min G3X, hvor CO PPM kan vises på skærmen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar