Priming

Der er rigtig mange meninger om priming af delene inden samling. 
Spørg 10 personer og du får 10 forskellige meninger.

Jeg bor i Nordjylland og vi er omgivet af vand. Saltvand. Det er et hårdt miljø for et fly, så det giver god mening at prøve at beskytte det så godt som muligt. 

De fleste dele i Vans kittet er alclad aluminium. Det vil sige at der er valset et tyndt lag ren aluminium ovenpå det aluminium, som delen er lavet af. 
Alle skind er lavet af en legering der hedder 2024-T3 og de er alclad på begge sider. Det danner en oxydhinde som gør det korrosions-resistent. 
Nogle dele er lavet af 6061-T6 aluminium og det skal under alle omstændigheder primes.

Jeg har valgt at prime næsten alle dele.

En simpel malekabine blev bygget i garagen af trælægter og plastik.
LED lysstofrør i loftet og en masse kroge fremstillet af 2 mm wire blev skruet i lægterne i loftet.
Hvad skulle jeg bruge til udluftning? Efter flere overvejelser omkring forskellige udsugningsmotorer nåede jeg frem til den endelige løsning. 
"M" som i emhætte. 
Jeg lavede udsugning med en gammel emhætte, som en ven var så venlig at donere til projektet, og luft ind i malekabinen bliver filtreret gennem et filter, samme type som også bruges i vores genvex friskluftsystem i huset. I bunden af malekabinen blev lagt et "malertæppe".
Emhætten suger ved gulvet og den friske luft kommer ind i toppen.
Slangen fra emhætten føres ud under garageporten mens jeg maler.

Malingen er en to-komponent epoxy maling, så man skal nok ikke indånde for meget af det.
Jeg bærer en friskluftmaske som dækker hele ansigtet, så jeg kan ikke lugte maling mens jeg maler. Masken får luft fra en kompressor med vandudskiller og filter.


Malekabine med lynlåsdør.




Her er nogle dele blevet primet med to-komponent epoxy maling. Malingen har en gul/grønlig farve. 



En del af midtersektionen efter priming.





Det er ikke al malingen der ender på flydelene. Sådan så skoene ud efter et par gange i malekabinen og malekabinen er efterhånden også gul/grøn indvendigt.




Flere dele klar til priming. Kabinen bliver efterhånden mere og mere gul/grøn.






Delene efter priming.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar