søndag den 20. januar 2019

Sektion 15 Wing Ribs



Det er et stort arbejde at forberede delene til priming. 

Der er 28 ribber til forkanterne og 26 ribber til bagkanterne. 

Alle ribber havde en svag krumning pga den måde de er fremstillet.
Det retter man ved at "flute" mellem hullerne til nitterne. Til formålet anvendes et stykke værktøj der klemmer metallet og laver en fordybning, hvis størrelse afhænger af hvor hårdt man klemmer på tangen.
Målet er at gøre alle ribberne lige, så hullerne passer til hullerne i skindet.



Det kan være lidt svært at se på billedet, men ribberne kurver lidt. Her er en ribbe inden fluting.





Samme ribbe efter fluting. Nu er den lige.
Så mangler jeg kun at flute 53.





Her er den ene flange af ribben inden fluting.




Samme flange efter fluting.





Flute værktøjet  i anvendelse.





Forkantsribber klar til videre forberedelse. 




På 13 af de 14 ribber til venstre vinge skulle der skæres et stykke af den bagerste flange.
Det gik nemt med båndsaven.





Alle 26 ribber til bagkanten. De var godt wrappet sammen.




Efter udpakning fyldte de lidt mere og kunne fjedre.





En ribbe til bagkanten slebet med rød scotch brite. De blev matslebet inden priming, så primeren kan hæfte bedre.




Nogle af de forreste ribber. De to øverste bunker er klar til priming. Den nederste bunke skal pudses mat.



Alle ribber er primede. Pyhh, det var et større arbejde at klargøre dem til priming. 
Jeg kunne prime 10 af gangen. 




På de to inderste frontribber skal der monteres en "flydende" connector, som forbinder landingslys, strobelys, navigationslys og i venstre vinge stallwarning til flyet.
Her ses den lille forstærkningsplade, hvorpå stikket skal monteres (på modsatte side).



Her ses modsatte side, hvor de to sekskantede afstandsstykker er monterede.




De to blå "flydende" connectorer med monteret stelledning. De røde kabelsko skal skrues i ribben, som kan ses på billedet ovenfor. 





To af de forreste ribber skulle have monteret en forstærkning, som skulle nittes fast med LP4-3 nitter.




Main ribs monteret på venstre hovedbjælke.




Billede taget ind gennem main ribs på venstre vinge.



Nogle af main ribs sidder med nitter både direkte i hovedbjælken og på vinkelbeslag.



Der er ikke oceaner af plads til at komme til med nitteværktøjet.




Der sidder tre ribber tæt sammen inderst på vingerne. Det er her man træder op på vingen når man skal op i flyet.




Nose ribs er blevet nittet på. Her mangler der rear spar på main ribs.



Venstre vinge klar til beklædning. Dato 15-03-2019











Ingen kommentarer:

Send en kommentar