I 2021 indkøbte jeg de første dele til at lave en tow tug, som skulle kunne bugsere flyveren ved at blive koblet til næsehjulet.
Selv om OY-PEB ikke er så tungt (ca. 360 kg), så er det ret tungt at trække/skubbe i græs, så det havde hele tiden været planen, at jeg ville lave et eller andet der kunne trække/skubbe flyet.
Tiden gik og det blev desværre først i 2025 jeg fik taget mig sammen (tid til) til at få tow tug'en bygget færdig.
En god ven blev lokket (og betalt) til at svejse en ramme sammen ud fra en simpel skitse jeg havde lavet.
Jeg havde i 2021 indkøbt:
- 24 volt motor.
- Styreelektronik til motor.
- Servoaktuator til automatisk tilkobling af næsehjulet.
- Håndtag med "speeder" og voltmeter.
- Et gummihjul.
- Et tandhjul.
.JPG) |
Den færdigbyggede Tow-Tug foran OY-PEB. |
.jpg) |
Min simple skitse. |
.jpg) |
Andel del af skitsen. |
 |
Motorstyring YK31C.
.JPG) | Den færdigsvejsede ramme med håndtag.
Der skulle nu bores huller til diverse dele, bl.a.: - Lejer til hjulet. - Stik til håndtaget. - Diverse gevindbøsninger til bl.a. hjul, batterikasse, motor og servoaktuator. |
|
.JPG) |
Fælg med påsvejset holder til tandhjul. |
Jeg var nødt til af afmontere dækket for at kunne få svejset et profilrør på fælgen. Røret skulle bruges til at montere tandhjulet på.
.JPG) |
Rammen er grundmalet. |
.JPG) |
Gevindbøsninger til lejer monteret. |
 |
Prøvemontering af motor og hjul. |
Prøvemontering af motor og hjul. Det blev ikke disse lejer der blev anvendt, da rammen kom for tæt på jorden, så jeg fandt nogle andre fra mit simulatorprojekt, så akslen til hjulet kunne sidde mellem profilrørene.
.JPG) |
Batterikasse med motorstyring. |
Jeg tænkte et stykke tid over hvordan jeg skulle placere batterier, relæer, sikringer, motorstyring mm på rammen, og pludselig fik jeg mulighed for at få en defekt batteri. Toppladen var skruet på og det blev tømt.Kassen var perfekt til formålet. Den blev skruet fast til rammen med fire fladhovede rustfaste maskinskruer.
Jeg ville gerne have, at håndtaget skulle kunne afmonteres, så tow tug'en var nemmere at transportere f.eks. i en bil, så jeg monterede et stik på ledningerne fra gashåndtag og de to kontakter på håndtaget.
Kontakterne er til frem/tilbage og til aktivering af aktuatoren ind/ud.
Jeg fandt et 11 polet ældre militærstik i gemmerne, som præcis passede med de 11 ledninger fra håndtaget.
.JPG) |
Batterikasse med batterier, relæer og styring. |
.JPG) |
3.2 volt 25A LiFePO4 batteri. |
Det var en 24 volt motor, så jeg skulle have batterier til 24 volt. Det passede med 8 stk 3.2 volt LiFePO4 batterier i serie, som jeg havde fra et kasseret 12 volt batteri.
Nu har jeg 25.6 volt 25A til rådighed til motoren. Perfekt.
Servoaktuatoren var en 12 volts udgave, men jeg kunne tage 12 volt fra batteriet på "halvvejen".
 |
Batteri med BMS |
For sjov skyld monterede jeg en BMS (Batteri Management System) med BlueTooth, så jeg med en App på telefonen kan holde øje med status på batteriet.
 |
App til BMS |
Her bliver der ladet på batteriet med 9,90A og SoC (State of Charge) er 96%. Spændingen er 27.34 volt.
.PNG) |
App til BMS |
Man kan se en del forskellige ting i App'en, bl.a. cellebalancen for de otte batterier.Man kan også justere på mange forskellige parametre bl.a. hvornår laderen skal slå fra, hvor meget strøm der må trækkes fra batterierne inden BMS'en slår fra og meget andet.
 |
Laderen til LiFePO4 batteriet. |
Det er meget vigtigt at bruge den korrekte lader til LifePO4 batterier, eller bliver de ødelagt.
.JPG) |
Strømhåndtag til højre og spænding på batterierne. |
Der er en nøgleafbryder på håndtaget til hastighedsjusteringen. De to kontakter til frem/tilbage og aktuator ind/ud ses med hvide kapper.
 |
Stik til afmontering af håndtaget. |
Det 11 polede vandtætte stik kan nemt afmonteres, når håndtaget skal afmonteres.
Der sidder en såkaldt Pip-pin (ball-lock) for at holde håndtaget fast til rammen. Den er ligeledes meget nem at afmontere.
De øvrige ledninger er skjult inde i rammen.
Måske kommer navnet Pip af "Push-In-Pull"? Man trykker på den blå knap i midten og trækker pinden ud.
.JPG) |
12 volt servoaktuator.
|
På servoaktuatoren er der boltet et rustfast rør på, som når servoaktuatoren kører kan skyder ud og ind i rammen og derved låse sig fast på nasehjulet af flyet. I modsatte side af rammen sidder et lidt kortere rør, som ikke flytter sig.
De to rørender går ind på hver sin side af næsehjulet, hvor der sidder to bolte som de passer ind over.
.JPG) |
Motor med kæde til tandhjulet. |
Under rammen til venstre kan ses monteringsflangen til et af de to hjul der sidder i den ene af rammen.
.JPG) |
Den færdige Tow-Tug. |
.JPG) |
Tow-Tug på OY-PEB |
 |
Set fra modsatte side. |
Jesper viser hvordan Tow-Tug'en fungerer.
Alt i alt er jeg ret glad for Tow-Tug'en. Det er bl.a. meget nemmere at bugsere flyet over til tankanlægget nu.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar