torsdag den 15. august 2019

Sektion 42 Common electrical


Klik for at se byggemanual

Jeg har valgt at producere ledningsnettet til hele flyet selv, da jeg synes det var for dyrt at købe det færdigt. Det forlænger projektet en smule, men det kan jeg leve med i forhold til at spare nogle tusinde kroner.

Alle diagrammer er til rådighed på Vans hjemmeside, så hvis man kan læse ledningsdiagrammer er det bare at gå igang.

Jeg fik en ven til at printe diagrammerne ud i stort format, så det var nemmere at se detaljerne.

De fleste stik der anvendes er D-sub typen med løse ben til crimp.

Der anvendes d-sub stik af typen fra 9 pins til 50 pins. PFD og MFD har f.eks. 50 pins stik.

En anden god ven har sørget for, at jeg en gang imellem kunne låne det rigtige crimpværktøj. Uden det kan det ikke lade sig gøre.


Her er en male pin sat løst på en ledning. Klar til crimp.



Her bliver den crimpet.



Værktøjet set fra en anden vinkel. Der kan skiftes hoved på tangen, så den kan anvendes til forskellige typer stikben.


Her er stikbenet blevet crimpet. Tangen klemmer fire steder.



Lidt senere har man fået crimpet flere stikben og monteret dem i stik. :-)
Her er en lille del af stik og ledninger.



Ude på gulvet.



En af de 11 diagramsider.



Stikket til transponderen. 



Ledninger og Garmin styreenheder er så småt ved at blive monteret. Tungen skal holdes lige i munden.



Set fra en anden vinkel.



Jeg har heldigvis en Weller loddestation med varmluft lodning. Den har været uundværlig.
Her er det roll servoen til autopiloten der sidder i midten. 
Til højre sidder ADS-B receiveren.
Til venstre skal sidde to elektriske benzinpumper.



Når flere ledninger skal samles gøres det med en solder sleeve. Den har en ring af loddetin i midten, og i begge ender sidder der noget tætningsmasse der smelter omkring ledningerne og gør samlingen vandtæt. 
Den skal have varmluft for at crimpe. Den til højre er crimpet. 


Et af stikkene til en af vingerne. Det er en quick connector. Vingen skal bare skubbes på plads og de to stikhalvdele sidder ud for hinanden og går i indgreb.



Ledninger til grips skal trækkes gennem røret til sticken.



De steder hvor der skal være stelforbindelse kræver det at der er bart metal. Hvordan tager jeg lige malingen af der hvor stelforbindelsen skal være?
Det venstre hul på midterstykket skal være en stelforbindelse.



Jeg klippede et stykke rundt sandpapir ud så det passede til en skrue og gav det en dråbe sekundlim.



I hullet med skruen og boremaskinen på den anden side. Kør lidt med boremaskinen samtidig med at jeg trak lidt tilbage og vupti:



Skruen (uden sandpapir) kan nu få god stelforbindelse.



Det begynder at fylde lidt.




Stikket til GNC 255A COM (radioen)




Nu er der lidt mere orden i ledningerne. Det begynder at se fornuftigt ud. :-)




Stik til headset. Jeg har monteret LEMO stik til Bose headset i begge sider.
Det lille 3,5 mm stik til venstre er til lyd, hvis man f.eks. vil optage med et kamera.

LEMO har den fordel,at det leverer strøm til headset'et så man er fri for at have batterier med. 




Det lille print er til blæserstyring. De to blæsere der sidder i avionics compartment støjede meget, så jeg monterede en temperaturstyring til dem, så de ikke kører så hurtigt. 




Ledningerne der er ført fra avionics compartment ud til begge sider i flyet er der også fornuftigt styr på nu. 




Ledninger bagved sikringerne og kontakterne til lys, fuel pumps mm.




Fusebox'en er monteret på firewall og mangler kun de sidste to store stik og nogle stelforbindelser.




De sidste stik og stelforbindelser er her monteret på fusebox'en.
Den lille gule cylinder ved siden af fusebox'en er reservoiret til bremsevæsken.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar